*Evo i nastavka priče o nagradnim igrama na Facebooku iz pera našeg gosta Aneja Mehadžića. Uživajte u čitanju i ne zaboravite da glasate za ovaj blog na izboru najboljih blogova koji organizuje Blog Open.

Nagradne igre su na Fejsbuku jedan od češćih elemenata komunikacije brendova sa svojim fanovima. Sam koncept je poznat svima – nešto dam, a zatim ako imam sreće, nešto dobijem. Osim toga, ovo je za brendove jedan od lakših načina sticanja novih fanova; investiraš nešto sredstava u nagrade i izradu aplikacije, a korisnici se zatim takmiče za njih. O kvaliteti fanova, koji dođu iz nagradnih igara, govorićemo drugi put, u ovom zapisu usresredićemo se na aplikacije.

S obzirom na to da Fejsbuk propisuje izvođenje nagradnih igara samo u aplikacijama, brendovima ne ostaje ništa drugo nego da nagradne igre priređuju na ovaj način. Koji su elementi i pristupi u aplikacijama koji obezbeđuju što veći plen? Pogledajmo u nastavku spisak tačaka koje je potrebno uzeti u obzir da bi aplikacija bila što uspešnija.

1. Dobar koncept i/ili nagrada

Korisnike za početak treba nečim motivisati da bi počeli da koriste aplikaciju. Prva mogućnost je dobar koncept aplikacije – nešto što je korisnicima izazov (npr. takmičenje sa prijateljima, biti bolji), želja da saznaju stvari o sebi, sakupljanje/slanje/razmena/poklanjanje virtuelnih predmeta, pogađanje i testovi znanja (kvizovi), označavanje (tagovanje) na (zabavnim/zanimljivim) grafikama. Najvažnije je da je koncept aplikacije prilagođen poruci brenda koji zastupamo.

Druga mogućnost može biti (ekstra) nagrada koju svi žele da imaju i zato su spremni da urade mnogo toga. Ovde koncept može biti malo siromašniji, ali će aplikacija još uvek dobiti svoju masu korisnika. Ovde je jasno da ćemo morati da posegnemo malo dublje u džep za nagrade.

Preporučljivo je okrenuti se prvoj mogućnosti, jer se može desiti da nas kod druge korisnici vole samo do kraja nagradne igre. Ukratko – nagradne igre treba da budu način animiranja korisnika, a ne centralni deo komunikacije.

2. Već na početku jasno komuniciramo suštinu aplikacije – šta moram da uradim i šta imam od toga

Imamo ekstra ideju i nagradu. Šta sad? Postaviti jasna očekivanja korisnicima o čemu se radi u aplikaciji, šta će tamo da rade i šta (kao i kada) će od toga imati. Korisniku mora biti odmah jasno (don’t make them think) koji je sledeći korak pošto odobri dozvole aplikaciji. Ako to nije slučaj, zbuniće se i odlutati. Dole je primer Dormeo nagradne igre gde odmah na vrhu vidimo kratak opis, zatim su iskomunicirane nagrade, a ispod njih korisnik već može da počne sa klikovima po aplikaciji.

3. Sakupljanje e-mailova i dobro tempirana e-mail komunikacija sa dobrim sadržajem

Sticanje e-mail adresa korisnika u aplikacijama je prilično jednostavno – ili ga upišu sami u aplikaciji, ili ga aplikacija pročita iz korisnikovog profila pošto on odobri dozvole aplikaciji. Po iskustvima brojnih brend menadžera, ne zna se baš najbolje šta se radi sa e-mail adresama koje se dobiju od korisnika. To ne važi za Studio Moderna gde su e-mail adrese još uvek nekakav sveti gral. Osim toga, doterali su i sadržaje koji donose konačnu kupovinu.

U aplikaciji „Spalni položaj“ (Položaj za spavanje) korisnicima su već na početku pokupili e-mailove, a zatim je korisnik odmah u svoj inbox dobio follow-up e-mail sa obaveštenjem da učestvuje u nagradnoj igri i šta mora da uradi da bi dobio nagradu. E-mail su zatim iskoristili za podsetnik, ako duže vreme nisi koristio aplikaciju, kao i za obveštenje o nagradama.

U e-mail poruci je uvek jasno vidljiv i link za odjavljivanje od primanja poruka. Nisam se odjavio, tako da sam dva dana kasnije dobio e-mail sa temom “Savet nedelje: Da li ste zaljubljeni? Proverite uz 7 znakova…” Nisam siguran za sebe, ali ubeđen sam da bi puno predstavnica ženskog (po svoj prilici i predstavnika muškog) pola interesovalo o čemu se tu radi. Takođe, korisnike usmeravaju na Fejsbuk tako da im nude odlomke sadržaja i teaser da na Fejsbuku imaju već 17.000 članova. “Toliko ih ima? Da vidim šta se tamo dešava…”

E-mail tako još uvek može biti dopuna komunikaciji na Fejsbuku, a posebno kada znamo da kreiramo zanimljive sadržaje. Kao i svuda, i ovde je potrebno doziranje s osećajem.

4. Objavljivanje za zidovima korisnika i njihovih prijatelja

Objavljivanje na zidu donosi eksponiranost aplikacije, jer objave vide svi prijatelji korisnika koji su tada online, odn. ako ostanu u top news delu. Klik na link objave na zidu korisnika vodi neposredno u aplikaciju.

Ovde je potrebno biti oprezan, jer su korisnici postali prilično osetljivi na to šta se objavljuje na njihovom zidu i u sledećem koraku takođe šta objavljuju njihovi prijatelji (u tu svrhu razvijači su već napisali skripte, koje iz news feeda odstranjuju objave aplikacija).

Kod objava na zidu imamo dve mogućnosti:

  • Aplikacija automatski objavljuje sadržaje na zidu: korisnik aplikaciji već na početku mora odobriti pravo na objavljivanje. Ova mogućnost znači da će se objava desiti u svakom slučaju pošto korisnik odobri prava. Time je širenje aplikacije zagarantovano. Sa druge strane, postoji opasnost da će to korisnika naljutiti jer objavu nije sam aktivirao. Posledica može biti odstranjivanje aplikacije i/ili prijavljivanje Fejsbuku i može se desiti da Facebook odstrani aplikaciju.
  • Korisnik samostalno objavljuje sadržaje na svom zidu: ova mogućnost je prijatnija korisnicima jer se sami odlučuju kada i kako će objaviti sadržaje na svom zidu ili zidu prijatelja. Prozor za objavu se može prikazati automatski ili korisniku za to ponudimo dugme/link. U suprotnosti sa gornjim primerom, ovde možemo računati na malo manje objava.

Kod ovih objava treba voditi računa da napišemo dobar copy i da sadržaj objave zaista nosi značenje, odn. donosi vrednost korisniku i/ili njegovom prijatelju.

5. Pozivi prijateljima

Pozivi se prikazuju korisnicima kao obaveštenja na profilu, a sakupljena su u App requests. Korisnike možemo podstaći da šalju pozivnice uz dodatno bodovanje – npr. za svakog pozvanog prijatelja dobije 10 bodova i tako se može uvrstiti više na listi, odn. može povećati mogućnost da dobije nagradu.

6. Bodovanje, dostignuća i značke

U jednostavnijim aplikacijama sa nagradnim igrama korisnike možemo nagrađivati bodovima za različite aktivnosti – npr. pozivi prijateljima (requests), objavljivanje sadržaja prijateljima na zid (npr. pošalji prijatelju poklon), lajkovanje Fejsbuk stranica, itd.

U složenijim aplikacijama korisnike možemo nagrađivati za pojedinačna dostignuća značkama (badges), npr. po uzoru Foursquara, gde korisnici dobijaju značke za različitu frekvenciju i tip check-inova.  Ove značke se zatim dele i na njihovim zidovima.

 7. Označavanje (tagovanje) korisnika na grafikama i video klipovima

Jedan od pristupa koji možemo upotrebiti za brže širenje korisnika aplikacije je i označavanje (tagging) korisnika. Grafike na kojima je označen korisnik vidljive su na korisnikovom zidu, u paleti sa poljima grafika na korisnikovom profilu i među označenim grafikama u albumima.

8. Like box

Like box brine o konverziji korisnika aplikacije u fanove odgovarajuće Fejsbuk stranice. Kada se razvijači odluče da postave like box u aplikaciju, obično vidimo tri načina upotrebe:

  • Like box je u zaglavlju ili podnožju aplikacije i više ili manje je vidljiv korisnicima.
  • Korisnik za lajkovanje stranice dobija dodatne bodove.
  • Korisnik može početi sa aktivnostima u aplikaciji odmah pošto je lajkovao stranu.

Prva mogućnost je nekako najprijatnija korisniku i oni koji kliknu na Like dugme biće po svoj prilici kvalitetni korisnici aplikacije jer će se stranici pridružiti po svojoj volji. Naravno, što je korsnik vidljiviji i što ima bolje iskustvo sa aplikacijom, veća je verovatnoća da će kliknuti Like/Sviđa mi se.

Druga mogućnost donosi veći broj novih fanova, ali se ipak pridružuju stranici pre svega zbog bodova (nagrade) i ne toliko zbog samog brenda odn. njegove Fejsbuk stranice. Ako se odlučiš za ovu mogućnost, gledaj da su sadržaji na Fejsbuk stranici kvalitetni i dobro tempirani, jer se u suprotnom može desiti da korisnici napuste stranu ili je prijave Fejsbuku kao spam.

Treća mogućnost je najagresivnija i više puta (makar što se mene tiče) vodi u to da jednostavno prestanem da koristim aplikaciju i pre nego što sam to uopšte i počeo. U tom slučaju računaj na prilično osipanje, osim ako su ili nagrada ili koncept igre tako privlačni da će korisnik biti spreman da prihvati ovu „cenu“. Što se tiče ponašanja i kvaliteta fanova važi ono što je napisano u prošlom pasusu.

9. Tab, koji promoviše nagradnu igru Fejsbuk stranice

Korisnici dolaze na tab na više načina: iz oglasa, kada još nisu fanovi, dolaze na stranicu i to je početni (landing) tab ili kada stranica objavi link do taba na svom zidu. Tabovi inače imaju značajno manji udeo prometa od zida stranice, ali to je dodatni kanal sa kojim korisnike možemo da dovedemo do aplikacije i gde već dobro možemo da iskomuniciramo nagradnu igru.

Uvođenjem iFramova moguće je aplikacije sa punim funkcionalnostima izvoditi i na  tabovima. Tu smo inače ograničeni širinom od 520 pixla, zato su tabovi osim usmeravanja prometa na aplikaciju širine 760 pixla prikladni pre svega za kratke i jednostavne nagradne igre, gde korisnik npr. odgovori na par pitanja, preda svoj e-mail itd.

10. Višekratna poseta aplikacije

U konceptu aplikacije potrebno je takođe uzeti u obzir koliko vremena će aplikacija biti aktuelna za korisnika. Svakako želimo da u aplikaciju dođe više puta, a ne samo jednom, jer je tako više izložen brendu.

Tako npr. možemo ograničiti broj aktivnosti (poslatih poklona prijateljima) na dan, na svakih par dana možemo dodati nove sadržaje, a igru postaviti tako da korisnik ne može sve obaviti odjednom, već mora da sačeka i svoje prijatelje itd.

11. Usmeravanje korisnika na veb sajt ili Fejsbuk stranicu  

Aplikacija odn. nagradna igra ima svoj radni proces, koji se u nekoj tački završava ili je sačinjen iz više vremensko završenih jedinica upotrebe (npr. korisnik može ponovo da koristi aplikaciju sledećeg dana). Posle završetka korišćenja aplikacije, korisnike ne ostavljajte prepuštene same sebi već ih preko linkova usmeravajte na vaš veb sajt ili Fejsbuk stranicu – u zavisnosti od toga koji su vaši ciljevi. Korisnik na kraju ne treba da razmišlja: „Hm, kuda sad?“ , jer će sigurno u više od 95% slučajeva klinkuti na Fejsbuk logo na vrhu stranice i vratiti se na svoj news feed.

Gost na blogu: Anej Mehadžič -Specijalista za korisnički doživljaj i društvene medije. Ima iskustvo u planiranju i dizajnu veb sajtova, veb i mobilnih aplikacija i kreiranju i implementaciji prisustva na društvenim medijima. Svoj blog anej.si pokrenuo je 2008. godien i piše o društvenim medijima, korisničkom doživljaju, netvorkingu i novim poslovnim modelima.