Slika je uzeta odavde

Leto je oduvek bilo vreme nagradnih igara. Mahom su organizovane kao podrška boljoj prodaji proizvoda široke potrošnje. Pivo i sladoledi su prednjačili a među nagradama su se neretko nalazili stanovi, automobili, letovanja, tehnički aparati, itd. Računica je jednostavna. Nagradna igra poveća prodaju robe a trošak za nagradni fond se ugradi u vrednost povećanja prihoda. U suštini se radi o igri velikih brojeva. Pojedinačni proizvodi su jeftini ali se tokom letnjih meseci proda velika količina a nagradna igra tu količinu povečava. Ideja je da atraktivnost nagrada prevuče kupce sa jednog proizvoda na drugi. Ako je kalkulacija cena nagrade / povećanje prihoda dobra profit je zagarantovan.

Turistička organizacija Crne Gore uskoro pokreće nagradno Facebook takmičenje čija je glavna nagrada blizu četvorocifrenom iznosu u njima domaćoj valuti – evrima

Kuriozitet je godinama bila nagradna igra restorana Perper koji je imao ekskluzivno pravo na prodaju roštilja na Beogradskom sajmu. Tokom trajnja Sajma knjiga Perper je organizovao nagradnu igru u kojoj se svakog dana delio po jedan novi Yugo. Valjda se i stvarno delio. Mehanizam je bio jednostavan. Uz kupljeni roštilj dobili biste kupon na koji bi upisali kontakt podatke u ubacivali ga u za tu namenu postavljene kutije pored njihovih roštilja. Krajem dana izvođen je performans izvlačenja nagrade. Računica je bila jednostavna. Nov Yugo nikada nije vredeo preko 7.000 EUR a verovatno je Perper mogao da ga dobije jeftinije. Ovaj restoran je imao svoju klanicu i fabriku mesa za roštilj pa su bile moguće razne  “kombinacije” sa kragujevačkom fabrikom. Pljeskavica na Sajmu je uvek bila 1 EURo pa je trebalo povećati prodaju svakog dana za, grubo izračunato, oko 10.000 komada da bi se bilo na nuli. Da se isplati Yugo i cena samog proizvoda uz koga je nagradni kupon dolazio. Da li je to Perperu polazilo tokom sajma na koji su hrlile desetine hiljada ljubitelja knjige? Verovatno da jeste jer je pomenuta nagradna igra preživela godinama. Knjiga+pljeka su se pokazali kao dobitna kombinacija. Nekima su recimo doneli Yugo. :)

Kriza je uticala i na ovaj sektor promocije pa se nešto “utanjilo” sa nagradama u smislu da se baš ne dele stanovi. Nagrade su nekako više primerene samim proizvodima koje reklamiraju i nastoji se da se njihovi potrošači i kroz nagradu aktivno druže sa proizvodom, kao što je to u slučaju “Jelen kampa“.

Aktuelna Facebook nagradna igra BIC-a

Karakteristika ovogodišnje letnje sezone nagradnih igara je njihovo prilično brojno organizovanje na Facebook-u uz nagrade koje su ranije bile rezervisane za offline nagradnjače. Ako vam je na primer do letovanja na Ibici (kome nije) potrebno je da ali se u svakom slučaju radi o vrednoj nagradi koja iskače iz dosadašnjeg klišea poklanjanja gadgeta, ulaznica i slično. Kad je već o ovome reč ujedinjena inteligencija veb zajednice prisetila se takmičenja čije su nagrade bile: odlazak u McLaren centar da bi se provozao krug u Formuli 1 (Johnnie Walker Srbija), put u Švedsku, all inclusive (SciFi kanal i SBB) a urbana legenda priča i o nagradi agencije TravelHOUSE gde se poklanjala Šri Lanka za dvoje, sa plaćenim prevozom i all inclusive smeštajem.

Zašto su glavne nagrade u Facebook takmičenjima počela da premašuju 1.000€ ?

Ako zanemarimo odgovor “Naivnost korisnika” dodat od strane učesnika u anketi verovatno u nameri da ukaže na nešto, samo na šta, u vezi nagradnih Facebook takmičenja, proizilazi da je vrednost nagrade kao motiv za učestvovanje u Facebook nagradnim igrama visoko kotirana kod onih koji ih organizuju, sprovode i u njima učestvuju. Ili što bi jezgrovito rekao Marko StanojevićNece ljudi da se cimaju za male pare :) “. Time smo valjda došli do odgovor na pitanje “Zašto nagrade u Facebook takmičenjima postaju sve vrednije?”.

Zašto se nagradna Facebook takmičenja uopšte organizuju? Teoretičari marketinga koji opšte principe sele iz realnog u svet društvenih mreža pomenuće jačanje privrženosti brendu, ili bar podsećanje na njega, kreativne načine komunikacije sa ciljnom grupom i tako dalje i tome slično. Praktičari će vam jednostavno reći da nema efikasnijeg načina za prikupljanje fanova, a sve u svrhu ostvarenja cilja svih ciljeva – povećanja prodaje. Nagradno takmičenje, pod uslovom da se sprovede u potpunosti po uslovima koje Veliki Plavi propisuje donosi Like-ove na vaš Fan Page. Ukoliko se ne uradi kako treba, tj. ako se krše pravila koja je Facebook propisao, ako se nagradna Facebook takmičenja ne rade kroz aplikaciju nego “na divljaka” [kao što se mahom radilo kod nas do sada a počesto i dalje radi, čak i kod ozbiljnih brendova], to može da dovede do ukidanja Fan Page sa sve do tada nakupljenim fanovima. Ali to je neka druga tema o kojoj će se u budućnosti posebno govoriti na ovom blogu.

Tako dolazimo i do paralele sa nagradnim igrama sa značajnim nagradnim fondovima koje se organizuju u realnom svetu. One u krajnjoj liniji, i to prilično direktno, kao krajnji cilj imaju povećanje prodaje. Facebook nagradne igre umaju u suštini isti cilj, ili bi bar trebalo, samo što on nije toliko linearan. Treba prvo prikupiti fanove. Zato je prava mera uspeha Facebook nagradnih igara broj novoostvarenih fanova, potom aktivnost tokom nagradne igre (postovani sadržaji, deljenje) i naravno uticaj na kako to u svetu marketinga vole da zovu “brand awareness”, što je takođe moguće meriti samo je pitanje da li je i isplativo. Potrebno je naime istraživanje.